Hälsporre

Hälsporre är en smärtsam fot åkomma som påverkar många människor runt om i världen. I synnerhet idrottare och motionärer.

Det är en vanlig orsak till hälsmärta och kan göra det svårt att stå eller gå. Hälsporre kan orsakas av flera faktorer, inklusive överbelastning, felaktiga skor, hög vikt eller ålder. Trots att det kan vara svårt att helt undvika hälsporre, finns det ett par sätt som vi på byrån vill lyfta fram som kan minska risken för att utveckla det. I denna artikel kommer vi att diskutera hur man bäst skyddar sig mot hälsporre.

 

Vad är hälsporre?

 

Hälsporre, eller plantar fasciit som det också kallas, är en vanlig fot åkomma som uppstår när den vävnad som sträcker sig från hälbenet till tårna blir inflammerad. Denna vävnad, som kallas plantar fascian, hjälper till att stödja foten och fungerar som en stötdämpare när man går eller springer. När den blir inflammerad kan det orsaka smärta och obehag i hälområdet.

 

Hur skyddar du dig mot hälsporre?

  1. Välj rätt skor

En av de vanligaste orsakerna till hälsporre är att använda felaktiga skor. Gamla skor med dålig stötdämpning, för små och dålig passform kan orsaka överbelastning på plantar fascian. Detta kan leda till inflammation och smärta. För att undvika detta bör du välja skor som ger tillräckligt stöd och dämpning för fötterna. Skorna ska också vara bekväma och ha en bra passform, så att de inte skaver eller trycker på fel ställen.

  1. Undvik överbelastning

Överbelastning av plantar fascian är en annan vanlig orsak till hälsporre. För att undvika detta bör man undvika att utsätta fötterna för överdriven belastning. Detta innefattar att undvika att stå eller gå på hårda ytor under långa perioder, att undvika höga hälskor och att minska högintensiv träning på hårda ytor. Det är också viktigt att öka träningen gradvis och inte överanstränga sig för mycket.

  1. Stretching och styrketräning

Stretching och styrketräning kan hjälpa till att förbättra flexibiliteten och styrkan i plantar fascian och minska risken för inflammation och hälsporre. Det är viktigt att stretcha plantar fascian regelbundet och att också träna de musklerna som stödjer foten och ankeln. Detta kan inkludera övningar som att stå på tårna eller att göra fotlyft med en handduk eller en boll.

  1. Kontrollera vikten

Övervikt kan också öka risken för hälsporre, eftersom det sätter extra belastning på fötterna. Genom att kontrollera vikten kan man minska belastningen på hälen och fötterna som i sin tur gör att du håller dig skadefri.

 

Om olyckan är framme:

 

Är olyckan framme bör du snabbt kontakta en specialist på hälsporre för att påbörja undersökning av skadeläget. I allmänhet är det viktigt att söka behandling för hälsporre så snart som möjligt för att undvika att det blir en långvarig och kronisk åkomma. Genom att ta hand om dina fötter och undvika överbelastning kan du hjälpa till att förebygga hälsporre och andra fotproblem.

 

Övriga tips på att behandla Hälsporre:

  1. Kyla 

Det går även bra att använda is eller värme: Att applicera is eller värme på hälområdet kan hjälpa till att minska inflammationen och lindra smärtan. Ispåsar eller kalla kompresser i 15-20 minuter åt gången flera gånger om dagen, eller använd en varm kompress för att öka blodcirkulationen i området.

  1. Ta antiinflammatoriska läkemedel: Antiinflammatoriska läkemedel som ibuprofen kan hjälpa till att lindra smärtan och minska inflammationen i hälområdet. Det är viktigt att följa läkarens instruktioner när man tar läkemedel och att inte ta för mycket eller för länge.

 

  1. Använda ortopediska sulor: Att använda ortopediska sulor kan hjälpa till att stödja fotbågen och minska belastningen på hälområdet. Dessa sulor kan köpas på apotek eller specialbutiker, eller så kan man få dem skräddarsydda av en fotterapeut.

 

Att gå till en hälsporrespecialist kan hjälpa till att utveckla en behandlingsplan för att lindra symtomen och förhindra att hälsporren blir värre. Behandlingsplanen kan inkludera stretchövningar, styrketräning, manuell terapi och andra terapeutiska tekniker.

 

Lycka till!